Versnelling productie door betere samenwerking (2011-2013)

ACSI

Acsi is een mensgericht bedrijf, waar veel binding is met collega’s onderling, de organisatie en het product: de campinggidsen van ACSI. Ik heb gewerkt als teamleider van de afdeling redactie en als projectleider. De afdeling redactie had te kampen met flinke pieken in het productieproces, waardoor in de zomerperiode overwerk leidde tot een hoog ziekteverzuim en in de winterperiode er overbezetting in het team was. Ook de afdeling klantenservice had te maken met pieken in het aantal klantvragen.

 

Opdracht

De opdracht voor redactie: verbeter de samenwerking tussen afdelingen (redactie met marketing, dtp, sales, klantenservice en magazijn) en zorg voor betere aansluiting op elkaars werkprocessen, zodat de pieken op de afdeling afvlakken.

Voor de afdeling klantenservice was de opdracht snellere afhandeling van telefoongesprekken en e-mails.

Resultaat

Het productieproces werd voor het eerst in 35 jaar met twee weken versneld. Binnen de afdeling redactie heb ik een wekelijkse capaciteitsverdeling binnen het team gemaakt. Ook hebben we de pieken in het productieproces afgevlakt door werk anders te plannen. De bezetting werd beter ingericht, waardoor de onderbezetting bij Marketing, klantenservice en magazijn verlaagd on worden. Dit bespaarde kosten in werving en aannemen van tijdelijk personeel.

Als projectleider heb ik een kostenbesparing gerealiseerd door vermindering van het aantal calls en snellere afhandeltijden bij de klantenservice. Samen met projectteam (ICT, online marketing, klantenservice) hebben we de websites en het CRM systeem beter op elkaar afgestemd, zodat klantenservice sneller telefonisch kon handelen en klanten meer zelf konden regelen.

Referenties

Arjette HR manager ACSI

Ik heb Mirjam leren kennen als een goede project/teamleider. Zij gaat uit van het proces en kijkt hoe ze mensen hier het best op in kan zetten qua kwaliteit, capaciteit, interesse en ontwikkeling. Zij zegt op een nette manier waar het op staat en verschaft medewerkers daarmee duidelijkheid.

Richelle Alewijns, medewerker redactie bij ACSI

Ik heb Mirjam leren kennen als een fijne en gezellige collega die houdt van plannen en het aanbrengen van structuur. Ieder probleem is er één om aan te pakken. Mirjam staat open voor kritiek, zodat ze zichzelf waar nodig kan verbeteren. Daarnaast denkt Mirjam mee in het verbeteren van processen en vindt ze ook de persoonlijke ontwikkeling van haar medewerkers belangrijk.

Meer lezen over andere opdrachten in de portfolio

Meer weten over de mogelijkheden in jouw organisatie? Bel 06 48 42 02 00 of mail mirjam@burosprint.nl