Veilig van teamfrustraties naar meer openheid

Ik was laatst bij een team in een zorgorganisatie waarbij irritaties onder de teamleden veelvuldig voorkwamen. Het team bestond uit diverse eilandjes die roddelden over elkaar in plaats van elkaar durven aanspreken. Tegenover al die frustraties zag ik mensen met een groot hart voor hun zorgtaken. Ze zijn ontzettend goed in zorgen voor hun cliënten, maar minder in zorgen voor elkaar. Het gevolg is een team dat laag scoort op samenwerken.

Wellicht herken je hiervan enkele symptomen op jouw werk. Tijd voor actie, zul je denken. Maar voordat je meteen in de actiemodus schiet, wil ik je anders laten kijken naar je team. Lees hieronder verder hoe je op een veilige manier met je team van frustratie naar meer openheid beweegt.

Maak iedereen Lange Jan

Als leidinggevende ben je gewend over het team heen te kijken. Je kijkt net als Lange Jan over de groep heen (helicopterview) en hebt helder wat er speelt. Het team daarentegen, heeft het totale plaatje niet scherp. Vraag hen daarom om hun mening. Ga met elkaar in gesprek en vraag hen hoe zij het zien. Als alle deelnemers gekropen zijn in de huid van Lange Jan, voelt dat heel gelijkwaardig. Iedereen levelt met elkaar. Dat maakt het krachtig en veiliger.

Haal de problemen boven tafel

Trap ook niet in de valkuil om meteen naar de oplossingen te willen gaan. Bijvoorbeeld door een training feedback te geven waarin mensen leren hoe ze dat moeten doen. Begin bij het begin. Dat wil zeggen, krijg helder wat de problemen zijn. Start een onderzoek waardoor de problemen boven tafel komen. Ga met iedereen in gesprek. Als dat een gezamenlijk gesprek is, zorg dan dat de bedoeling helder is, namelijk de problemen naar boven halen, niet de oplossingen.

Maak het veilig

In dit team zaten enkele “brullende leeuwen” die goed werk leveren, maar wel doordrukken dat het op hun manier moet. Dat botst dan met de “ja-knikkers”in het team die alsmaar toegeven. Maar let op, van buiten geven ze toe, maar van binnen zijn deze kleine geitjes gekwetst en gefrustreerd. Om te voorkomen dat dezelfde brullers alleen aan het woord zijn en de geitjes hun eigen mening niet geven, gebruik ik voorwerpen die de communicatie ondersteunen. Ik zet er letterlijk een laag tussen. Ik vraag hen voorwerpen neer te zetten voor wat ze willen vertellen. Het neerzetten creëert afstand en laat hun verhaal zien. De symboliek en beeldtaal doet zijn werk, de story onthult zich stap voor stap. Men voelt zich veiliger en opent zich om hun eigen verhaal te delen.

Stap voor stap naar openheid

Ik krijg na afloop vaak te horen dat men het fijn vond en niet verwacht had zo open te durven zijn. Dat komt onder andere door de gelijkwaardigheid die gecreëerd wordt. Ook zorgt deze vorm dat ieders mening is meegenomen. Als het hele team het totaalplaatje ziet en de problemen en frustraties zichtbaar zijn geworden van onder de tafel naar erboven, kun je samen beginnen te werken aan oplossingen. Het mooie is dat de beweging al in gang is gezet. Het eerste stapje in openheid en durven uitspreken is al gemaakt.

Ook betere samenwerking in jouw team?

Wil je meer voor elkaar krijgen met jouw team? Kun je hulp gebruiken om de communicatie in je team veiliger te laten verlopen en de samenwerking te verbeteren? Neem dan contact met me op.

Nieuwsgierige groet,

Mirjam de Nooij-Wittenberg | www.burosprint.nl  | 06 48 42 02 00

Veilig van teamfrustraties naar meer openheid